Spolu s novým rokem se rozběhl koloběh e-commerce a marketingových akcí. Koncem ledna se konal E-mail Restart, kde jsem sice nebyl osobně, ale měl jsem tam své lidi. Ale pozor. Restarty už nejsou takové, jako bývaly. Tento ročník dostal zbrusu nový kabát. Letošní konference o e-mailingu a automatizaci se uskutečnila přímo v srdci Prahy – v kině Lucerna u Václavského náměstí. Event zorganizoval Taste.cz a role moderátora se tradičně zhostil Michael Koch. Jak to tam vypadalo?
Univerzální strategie pro všechny neexistuje
V pořadí už třetí ročník E-mail Restartu nabídl komplexní pohled na e-mail marketing a představil různé strategie, které můžeme aplikovat. Nechyběly praktické a teoretické tipy, návody a ukázky od zkušených odborníků z oboru. Po shlédnutí několika přednášek a case study vyvstala klíčová myšlenka. Nezáleží na tom, jak moc úspěšná je strategie ostatních firem, ale záleží na tom, jaká strategie vyhovuje té vaší.
Protože to, co ostatním vystřelí, například click rate, vám vůbec nemusí fungovat. Jak to teda celé probíhalo? Zajímají vás jednotlivé přednášky a case study více detailně? Nebo jste akci nemohli navštívit? Na stránkách Restartu najdete všechny v online formě.
Kafe, croissant a jde se na to
Jedna z věcí, proč mám akce od Taste tak rád, je to, že tam nikdy nedojde kafe. Po registraci jste se rovnou mohli přesunout ke stolu, kde na vás čekalo několik konvic s kávou. I přes velkou návštěvnost akce kafe nedošlo, což je velké plus.
Ranní blok přednášek začal úvodním slovem Michaela Kocha, který následně slovo předal autorovi celodenního lineupu Lukášovi Balkovi. Jeho keynote obsahoval několik zásadních myšlenek a způsobů, jak e-mail marketing vnímá. Po tom, co zdůraznil rovnici e-mailová adresa = lidská bytost, vyzdvihl jeho koncept základní, střední a vysoké školy e-mailingu. A my se během dne věnovali každému stupni.
První přednášky se ujal Petr Miklík z Grizly.cz a nastínil jejich e-mailovou strategii. Zdůraznil rozdíl mezi 2 hlavními typy e-mailových rozesílek Grizly – Performance vs. Content kampaně. Content kampaně se snaží budovat značku a zdůraznit její hodnotu, zatímco performance e-mailingy jsou zaměřené spíše na zisk. Jaký je podle vás rozdíl ve výsledcích newsletterů?
Ondřej Kužílek, CEO & founder společnosti Webscale, se ve své přednášce věnoval otázce, jestli je třeba se bát při budování e-mail marketingu. Proto, jak případný strach překonat, si připravil 3 základní kroky, které vám pomůžou k úspěchu. První krok nazval „poučky ze základky“, druhý „neboj se šéfa a začni“ a poslední „nedělej nic, nohy na stůl a řekni si o zvýšení platu“. Některé kroky vás můžou překvapit, ale určitě se nezapomeňte podívat na jeho prezentaci, kde vše vysvětluje.
První blok zakončil Lukáš Balek a jeho rozhovor se Štěpánkou Lebedovou ze Seznamu. Jejich povídání vycházelo z vnímání newsletteru jako elektronického dopisu, a proto to přirovnávali k doručení dopisu od České pošty. Štěpánka zmínila několik věcí, na které si dát pozor, a to třeba používání emoji, které zvyšují SPAM skóre. Zároveň nám prozradila, že Seznam již pracuje na svém AI jazykovém modulu. 🤫
První coffee break a jedeme dál
Dopolední pauza se nesla ve znamení dalšího kafe a chvíle pro networking. Konečně. Po necelé půlhodince hosty přivítal zpátky v sále Michael Koch ve zlatém saku. To znamená jediné. Kahoot. Ani tento rok se na něj nezapomnělo, a tak si tři šťastlivci mohli odnést domů pěknou výhru.
Pak už převzal slovo Jan Tichý, spolumajitel agentury Taste, a nahlédl pod pokličku analytiky a jejího vztahu k e-mail marketingu. Vyzdvihl zároveň 3 pasti už připravených automatizací, se kterými se můžeme setkat: automatizace opuštěný košík není pro všechny obory, stejně tak připomínající automat a retenční automat, který hromadně odhlašuje kontakty.
Následující přednášku si připravil Adam Pýcha z Knihy Dobrovský, který byl mimochodem jedním z hostů panelové diskuze na Meet&Deal. Jejich postup u e-mailingové strategie je balancovat masovou a personalizovanou komunikaci. Zároveň se tam občas nebojí propašovat špetku kontroverze a jejich newsletter má tak podobu uniklých interních informací. Jednou s jejich konkurenčních výhod je snaha lépe poznat své zákazníky. Investují do nich čas i peníze a současně si budují vlastní komunitu.
Poslední předobědovou přednáškou byla další případová studie z Kytary.cz. Mikuláš Všelicha v rozhovoru s Lukášem Balkem nastínil jejich restart e-mailové strategie a jaký to mělo vliv na jejich zákazníky. Kytary.cz jsou komunitní e-shop, který sdružuje hlavně muzikanty, a tak bylo hlavní otázkou, jestli a jak rychle jejich komunita změnu přijme. A samozřejmě… Kytarového sóla jsme se taky dočkali.
Obídek a další přednášky. Došlo i na AI
Po hodinové pauze na oběd návštěvníky rozproudila Petra Stupková a její přednáška z pohledu legislativy, která se věnovala skrytým hrozbám a příležitostem AI v e-mailingu. Řešila taky otázku autorského díla a představila hned několik miliardových sporů o této problematice. Věděli jste, že to, co vám vygeneruje Midjourney, nemůžete použít ke komerčním účelům? Ne? Tak na to bacha.
Následovala další case study s Janem Baštýřem z Targita a Jaroslavem Kauckým ze Zootu. Jejich případová studie se věnovala právě příběhu Zootu, který měl ze začátku pozitivní vývoj, ale pak se to z ničeho nic zastavilo a na řadu přišlo Targito s jejich „Avatary“. Na tuto prezentaci se doporučuju mrknout, protože právě tahle strategie získala ocenění v marketingové soutěži IEA.
Tento blok ukončila panelová diskuze, které se zúčastnil Adam Pýcha, Jan Baštýř a přidal se k nim Jan Makovička, spoluvlastník agentury Taste. Diskuzi vedl opět Lukáš a věnoval se hlavně tématu AI a její budoucnosti v tomto roce. Účastníci diskuze vyjádřili několik představ, které nás podle nich potkají, ale jak nám tento rok ukázal, budoucnost AI se jen tak předpovědět nedá.
Blížíme se do finále
Po třetím coffee breaku, krátkém networkingu a druhém Kahootu došlo na poslední dvě přednášky. První z nich vedl Patrik Votoček z Ecomailu a na dvou ukázkách případových studií vyvrátil, že by existovalo tzv. zlaté pravidlo. Zdůraznil, že nic nefunguje pro všechny a každý segment potřebuje něco jiného. Klíč je podle něho v testování a vyhodnocování hypotéz, takže funguje vám to? Otestuje to. Nefunguje vám to? Otestujte to.
Úplně poslední case study přinesl Petr Matoušek z PromoGENu. Na případu fashion značky Freshlabels představil, jak rychle a efektivně na rozvoj e-mailingu, koho do realizace zapojit a jaké překážky v podobě automatizovaných kampaní nás na této cestě budou čekat.
Na Restart jděte i příště
Další super akce, další super Restart. Nové prostory jsou pecka – všude dostatek prostoru, pohodlné sedačky a ještě je to přímo v centru Prahy. E-mail Restart přinesl hned několik zajímavých case studies a přednášek, které na sebe díky správně zvolenému lineupu navazovaly.
Restart obohatil publikum hned o několik nových myšlenek a zajímavých pohledů na mailing. Jeden z nich spojoval všechny ty přednášky, a to že každá e-mailová kampaň potřebuje svou marketingovou strategii, která nemusí fungovat všem. Proto ji pokaždé testujte, analyzujte a vyhodnocujte.
Nezapomeňte, že všechny přednášky najdete na webu Restartu a můžete se na ně podívat zpětně.
Tak co? Vidíme se na dalším Restartu?