O DARKu (concept store s originálními street fashion kousky od českých i zahraničních designérů) jste ode mě určitě už někdy slyšeli. Sdíleli jsme totiž společně se za5dvanáct kamennou prodejnu v Praze na Letné. E-mailing rozhodně není hlavním komunikačním kanálem DARKu, přesto pravidelně generuje zisk. A stačí k tomu jen pár hodin specialisty měsíčně. Jak to?
DARK a za5dvanáct v jednom domě byla jízda
Když jsme se v za5dvanáct rozhodli, že chceme vstoupit do retailu, nechtěli jsme do toho jít úplně sami. Určitě bychom to zvládli, ale viděli jsme velký potenciál a možnosti ve spojení s někým, s kým si úplně nekonkurujeme. V tu dobu se najednou „objevila” Eliška, která chtěla rozjet svůj originální obchod s oblečením. Slovo dalo slovo a rozhodli jsme se otevřít společnou prodejnu. Vzhledem k tomu, že můj brácha Michael je designér/architekt a s Eliškou i mým společníkem Dafem se dobře zná, bylo jasné, kdo bude prostor navrhovat.
U vzniku DARKu jsem tedy byl od začátku a troufnu si říct, že jsem ho tak trochu ovlivňoval. Elišce jsme mimo jiné radili a pomáhali jí, jak bylo v našich silách. Dávalo to smysl, protože když se bude dařit jejímu obchodu, bude se dařit v retailu i nám.
Přes 40 eventů za rok a půl
Společnou prodejnu jsme táhli skoro 3 roky do doby, kdy jsme dospěli k závěru, že dál nevidíme v retailu budoucnost. Za ty 3 roky, respektive za 1 rok a půl jsme uspořádali více než 40 eventů, které jsme až na pár výjimek dělali společně s Eliškou. Pandemie spojená s onemocněním COVID 19 nám prodejnu cca na 1 rok a půl zavřela a s ní i eventy, kterých by jinak bylo podstatně více.
Kdybych měl vybrat pár highlightů, určitě to byla legendární Opening party, o které si můžete přečíst tady nebo se podívat na video. Na akci dorazilo bezmála 500 lidí, což byl nádherný start našeho vstupu do retailu. No, ne?
Jako další bych určitě vypíchl oslavu narozenin za5dvanáct společně s těmi mými. Proč jsme to slavili dohromady? Ještě než jsem do za5dvanáct vstoupil, založilo se s.r.o. a zapsalo se k 18. 8. – náhoda? Nemyslím si!
Zpátky k e-mailingu
Po celou tu dobu jsem Elišce radil se socialem, sem tam ji dohodil nějakého influencera, ale taky rozjel e-mailing. DARK má trochu jinou strategii, než je běžné. Například moc nedává slevy, tudíž sběr kontaktů v rámci mailingu je trochu složitější. O práci s influencery se ani bavit nemusíme. Na brand úplně není budget a bez slev jde o těžko využitelný kanál.
Pojďme se tedy podívat, co jsme řešili v e-mailingu. Pro výběr ideálního nástroje pro e-mailing jsme nemuseli chodit daleko. Překvapivě jsme vybrali Ecomail (ha!), kde jsme spustili základní automatizace, jako je opuštěný košík, svátek nebo welcome kampaň navázaná na popup. Ty běží a stále generují obrat. Není to nic závratného, ale zajišťuje to nezbytné udržování kontaktu se zákazníkem. Všechny zmíněné automatizace mají OR přes 50 % a CTR přes 20 %. Ale není to úplně bez práce. Vše se neustále snažím ladit a posouvat kupředu.
Také sem tam vytvoříme nějakou hromadnou kampaň, ale zatím se nám nepodařilo nastavit úplnou pravidelnost. Občas jsou měsíce, kdy opravdu není co poslat, ale i na tom stále pracujeme a snažíme se frekvenci držet. Hromadné kampaně se pyšní průměrným OR 30 % s mírou prokliků přes 3 %.
Skoro bezúdržbový e-mailing se na obratu podílí skoro 10 %
Kdybych to měl shrnout, e-mailing DARK Concept storu tvoří v rámci obratu vyšší jednotky procent. Vzhledem k tomu, že nejde o primární kanál, kterému se Eliška chce více věnovat, je to úctyhodné číslo. Jak to ale bude vypadat dál, je ve hvězdách.
A co tím chci vlastně říct? I když nemáte na e-mailing úplně kapacitu a nevidíte v něm takovou důležitost, vyplatí se vám investovat do pár hodin specialisty měsíčně. Ten vám vytvoří kanál, který si nejen na sebe vydělá, ale bude vám generovat zisk. V e-mailingu se skrývá větší potenciál, než si možná myslíte. Říká se, že risk je zisk, v tomto případě je to ale spíš sázka na jistotu.
Pokud jste právě na e-mailing změnili názor, napište mi!