V tomto článku se podíváme na algoritmy sociálních sítí Instagram, Facebook a TikTok. Hned na začátku bych rád zmínil, že se jedná o můj pohled, který jsem na těchto sociálních sítích vysledoval za několik let. Ve spoustě ohledech jsou to i potvrzené zkušenosti, ale nutno zmínit, že se tyto algoritmy neustále mění a vyvíjí.
Ukládání jako hlavní metrika Instagramu
Začneme u Instagramu, není to tak dlouho, co opět svůj algoritmus trochu přehodnotil. Dříve byly pro algoritmus Instagramu nejzajímavější interakce v tomto pořadí: like, koment, share, save. Aktuálně je to save, share, koment a na posledním místě je like.
Když zveřejníte post na Instagramu, měli byste se tedy zaměřit na interakce od lidí právě v tomto pořadí. Po zveřejnění běží určitý čas (mluví se o cca 15 minutách), kdy se bedlivě sleduje každá interakce, podle které se pak algoritmus rozhodne, zda-li váš post ukáže více lidem nebo ho spíše upozadí. Ač dle serveru newsfeed.cz toto tvrzení Instagram vyvrátil, můžete si jej snad ověřit, že na tom stále něco bude. Snažte se tedy v lidech vyvolávat právě ty nejzajímavější interakce – už nebude stačit, když lidi ve stories vyzvete ke komentování, ale právě ukládání je to, co byste měli vyžadovat.
Pro algoritmus je také důležitá i vaše aktivita. Dost často se u klientů setkávám s tím, že na osobním profilu likují a komentují, ale na firemním už ta aktivita není taková. V tomto ohledu to lze celkově brát jako ranking vašeho účtu, kam se započítá vše, co děláte a jak se s účtem chováte. Dejte si také pozor na likování vlastních postů hned po zveřejnění. Už od dob, kdy jsme všichni řešili pouze Facebook, byla na stole informace, která potvrzovala, že toto chování má na algoritmy špatný vliv, ačkoliv to Facebook ani Instagram nikdy nepotvrdil ani nevyvrátil.
Na druhou stranu přílišná aktivita může mít zase negativní vliv na již zmiňovaný ranking. Instagram má limity na jednotlivé aktivity. Z posledních dostupných zdrojů se jednalo o hranici cca 1 000, a to jak likes, komentářů, tak i follows za den. Již několikrát se mi na osobním počtu při testování podařilo dostat ban na 24 hodin právě za tyto aktivity. Toto Instagram zavedl hlavně kvůli aplikacím, které to dělají automaticky za vás. O nich jsem se trochu rozepsal ve článku o influencerech.
Jednoduše řečeno, vaším cílem by mělo být budování komunity, kterou zajímá stejné téma a která si bude vzájemně vyměňovat názory a pocity.
Události na Facebooku zažívají restart
Další algoritmus, na který se podíváme, je ten Facebooku. Do jisté míry vychází a úzce souvisí s tím na Instagramu. Samozřejmě je to hlavně kvůli interakcím jako takovým, podle kterých můžou právě algoritmy poznat zájem uživatelů o vaše příspěvky. Mimo jiné to je také tím, že se už od roku 2012 jedná o jednu a tutéž firmu.
Jak jsem zmiňoval, do jisté míry jsou algoritmy dost podobné, jen Facebooku jde o interakce jako like, koment a sdílení – ukládání Facebook zas tolik nereflektuje. Samozřejmostí je i proklik na web, kterým Instagram u postů nedisponuje.
Opět jde o to, zda-li váš post ve feedu (na zdi) osloví v prvních chvílích dostatečně velké publikum, které projeví o post zájem. Když se vám toto povede, váš příspěvek se může ukazovat i několik dalších dní.
U Facebooku mimo jiné budete „bojovat“ s osobními profily, které samozřejmě upřednostňuje, protože chce, aby si firmy platili reklamu, a on tak mohl svou platformu monetizovat. Od minulého roku ale mimo to Facebook upřednostňuje skupiny a události, kvůli kterým prý uživatelé tráví na sítích nejvíce času.
Pokud teda máte stránku, kde bojujete s dosahy a kde nechcete platit reklamu, zkuste si vytvořit skupinu, kde budete komunitu budovat. Samozřejmostí s tím jde ruku v ruce content, který by měl být odlišný od toho na stránce.
Zaměřte se na content, na Instagramu je to snadné – videa i fotky mají stejný ranking. Na Facebooku je to ale daleko složitější, protože můžete vytvářet pouze textové posty, fotky, videa nebo taky odkazy na externí stránky, což se nikomu nelíbí, protože odvádíte uživatele mimo Facebook. Kromě výše zmíněného čím dál lépe fungují události, které jsou také jedním z contentu, který FB chce a posouvá výše.
Když vám někdo post okomentuje, nezanechávejte pouze like, ale rozvádějte konverzaci. Nezapomínejte na to, že s každým novým komentářem se váš post ukáže více lidem.
Na TikToku neprospěte začátek
Dalo by se říct, že algoritmus TikToku je nejvíce odlišný. Po přečtení ale zjistíte, že až na drobné rozdíly je to totožné jako již výše uvedené. Také to bude nejkratší část, protože s TikTokem nemám tak dlouhé zkušenosti jako s Facebookem nebo Instagramem.
Algoritmus TikToku si dává nejvíce záležet na zobrazování nových sítí. Může to být také tím, že se jedná o relativně novou sociální síť, která chce uživatele přilákat. A na co, že je chce přilákat? Právě na dosah. To znamená, že při vstupu na TikTok byste si měli dát obzvlášť záležet na prvních příspěvcích, protože s těmi můžete dosáhnout desetitisíců zobrazení i s nulovým počtem followers. Co jsem vysledoval, jedná se o zhruba 4 – 6 videí, které zveřejníte v krátkém čase po registraci. Podle interakcí s prvními videi se pak samozřejmě odvíjí i další chování algoritmu.
Jak jsem již zmínil, i algoritmus TikToku zajímají interakce, které video získá. Pro TikTok je důležitá i lokalizace. Vzhledem k tomu, že se jedná o sociální síť, která je postavena na videích s muzikou, nemusíte se limitovat pouze na lokální trh. Pokud ale chcete budovat povědomí o značce, měli byste se soustředit na svou cílovou skupinu.
Co byste si z tohoto článku měli odnést
- U všech sociálních sítí je potřeba vyvolat co největší zájem vašeho publika. Sbírejte likes, komenty, sdílení, ale i ukládání nebo reakce na události.
- Vytvářejte tedy originální a zajímavý content pro své publikum.
- Používejte hashtagy a sledujte lidi s podobným zaměřením.
- Buďte aktivní.