Influencer marketing a zkušené brandy. Jak s ním pracují?

Influencer marketing > Influencer marketing a zkušené brandy. Jak s ním pracují?

O influencer marketingu už u mě pár článků najdeš. Naposledy jsem tě seznámil s důvody, proč a jak ho úspěšně dělat. V tomto článku se na influencer marketing podíváme ale trošku jinak. Zeptal jsem se zkušených podnikatelů a zaměstnanců úspěšných firem na jejich zkušenosti a položil jim otázky, které by tě mohly zajímat. V čem vidí zásadní výhodu tohoto nástroje? S kolika influencery spolupracují? A kolik procent jejich obratu tvoří influencer marketing? Čti dál.

Zájem o influencer marketing roste, protože funguje

Influencer marketing se stal populárním z několika důvodů. Jedním z nich je schopnost influencerů vytvářet autentický obsah, který rezonuje s jejich publikem. Na rozdíl od tradičních reklamních kampaní, obsah vytvořený influencery je obvykle považován za důvěryhodnější a autentičtější. 

Firmy jako třeba Trenýrkárna, Grizly, Zoot nebo Zásilkovna jsou skvělými příklady úspěšného využití influencer marketingu. Tyto společnosti investují značné částky do spolupráce s influencery, což přináší pozitivní výsledky, jako je zvýšení povědomí o značce a nárůst prodeje. Dále se zaměřují na autentický obsah a pečlivě vybranou cílovou skupinu, čímž dosahují vysoké účinnosti svých kampaní. Tyto úspěchy ukazují, jak může influencer marketing efektivně posílit značku a přispět k jejím obchodním cílům.

Influencer marketing je mocný nástroj, který může firmám pomoci dosáhnout jejich marketingových cílů. Správně provedené kampaně mohou vést k neočekávaným výsledkům. 

Následující část článku přináší zpovědi podnikatelů, kteří se podělí o své zkušenosti s influencer marketingem, včetně toho, jak vybírají influencery, jaké výhody a problémy vnímají a jaké konkrétní výsledky dosáhli. Jdeme na to.

Co o influencer marketingu říkají zkušení

V čem vidíte zásadní výhodu influencer marketingu oproti jiným kanálům? 

Rychlost reakce kampaně při performance targetu (slevový kód).

Na druhou stranu, kde podle vás může nastat největší problém? 

Špatný timing, zadání, ale třeba i zpracování contentu influencerem. Chybu nelze vzít zpět v rámci právě probíhající akce.

S kolika influencery spolupracujete? Je jich více najednou?

20+ a ano, je jich více najednou.

Jak vidíte komunikaci s influencery? Dá se to nějak zobecnit?

Důležitá součást marketing mixu, která je ovšem organizačně a komunikačně velmi náročná.

Kolik procent obratu vám tvoří influencer marketing? 

Nezodpovězeno.

Kolik vám nejvíc vydělala kampaň s influencerem?

Vyšší jednotky milionů za 24 hodin.

Na co všechno influencery využíváte? (prodej produktu, oznámení novinek, soutěž, ambasador značky…)

Podle typu influencera rozdělujeme na brandové a performance influencery. Performance pomáhají, jak již název napovídá, tlačit výkon vybrané kampaně a její incentivy. Brand influenceři komunikují většinou dlouhodobé téma nebo hlavní sdělení kampaně.

Podle čeho daného influencera vybíráte ja ak spolupráce s influencery evidujete?

Outsourcujeme u agentury.

V čem vidíte zásadní výhodu influencer marketingu oproti jiným kanálům?

Neberu to jako výhodu oproti jiným kanálům. Máme několik cílových skupin, které se snažíme oslovit a právě influ marketing je jedním z několika kanálů, který využíváme. Jako výhodu bych ale přesto viděl v možnosti kreativního vytvoření vhodné prezentace produktu/služby.

Na druhou stranu, kde podle vás může nastat největší problém?

Je nutné si uvědomit, kdo je má cílovka a zda se můj produkt/služba hodí na média, kde se daní influenceři pohybují. Zároveň může být způsob komunikace na daném médiu nevhodný (dle subjektivního vnímání) ke komunikaci na daném médiu.

S kolika influencery spolupracujete? Je jich více najednou?

Nižší desítky. Ano, je jich více najednou. Uzavíráme spíše déle trvající spolupráce než jen kampaňové.

Jak vidíte komunikaci s influencery? Dá se to nějak zobecnit?

Dobrý sluha, ale zlý pán. 😊 Je to asi jako se všemi ostatními kanály. S některými se velmi složitě komunikuje, výstup nebo výsledky nemusí splnit očekávání. Nevím, zda bych to nějak zobecňoval, ale ta komunikace a dohodnutí všech náležitostí je prostě vždy hrozný „oser“. A je v podstatě jedno, zda se jedná o velkého influ v řádech vyšších desítek nebo stovek tisíců folowerů, kde se vše dlouho ladí a někdy je složitá domluva, nebo o mikroinfluencery, kteří uvádějí v úžas především naše finanční oddělení. 😊

Kolik procent obratu vám tvoří influencer marketing?

Úplný zlomek. Cca do 5 %. Ale opět je to velmi různorodé a záleží na tom, jakou máme znalost značky v dané zemi. Čísla jsou diametrálně odlišná v Česku nebo třeba v Maďarsku nebo Rumunsku.

Kolik vám nejvíc vydělala kampaň s influencerem?

Řádově vyšší statisíce až nižší jednotky milionů. Záleží za jaké období.

Na co všechno influencery využíváte? (prodej produktu, oznámení novinek, soutěž, ambasador značky…)

Mám takové 3 základní body, proč bychom měli s vybraným influ spolupracovat. 1) Tržby, 2) Dosah, 3) Super obsah. Samozřejmě je úplně skvělé, pokud se podaří skloubit všechny 3 tyto věci dohromady, ale to se děje tak u 10-20 % influ, se kterými spolupracujeme. U zbylých vyčnívají jen některé z nich. Tohle si pravidelně vyhodnocujeme a dle toho spolupráce ukončujeme a začínáme jiné.

Jak spolupráce s influencery evidujete?

Google Docs, kde máme základní info o influ v jednotlivých zemích a k nim měsíční vyhodnocení z pohledu výše uvedených metrik.

Podle čeho daného influencera vybíráte?

Cha, to je dobrá otázka. Máme nadefinované cílové skupiny. V našem případě jsou poměrně hodně široké. Z nich pak vybíráme ty, které se pohybují na sítích, kde se pohybují daní influ. A v neposlední řadě, také to, co v dané zemi trenduje a jak se chceme pozicovat. Takže někde hledáme ambasadory, kteří reprezentují hodnoty naší značky, jinde se pozicujeme k influ, kteří tvoří zdravé recepty, jinde je to vyznávání zdravého životního stylu nebo třeba hodnocení a porovnávání produktů. Je to velmi různorodé. Samozřejmě nám pomáhá vždy i místní znalost daného trhu, abychom měli nějaké povědomí o daných osobnostech. S tím nám pomáhají rodilí mluvčí.

V čem vidíte zásadní výhodu influencer marketingu oproti jiným kanálům?

Lidé mají rádi doporučení a reality show. A influencer marketing má v sobě oboje. Když se dělá dobře a najde se správný influencer pro správnou cílovku a produkt, tak nemá proč nefungovat. Bude mít vždy lepší výkon než plošné rádio nebo billboardy.

Na druhou stranu, kde podle vás může nastat největší problém?

Právě ve výběru správných influencerů, kteří se hodí k produktu a jeho cílovce. A pak v komunikaci s influencery, přípravě jasného a pochopitelného briefu a pak v kvalitním vyhodnocení spolupráce.

S kolika influencery spolupracujete? Je jich více najednou?

V rámci influencer agentury BF Company spolupracujeme se 700 influencery, ze kterých vybíráme ty hodící se pro daného klienta. V ZOOTu jsme pracovali s kolem 50 influencery měsíčně, kdy jsme se snažili vždy zkoušet pár nových a z těch nejlepších dělali ambasadory značky. To je podle mě nejlepší cesta. Myslet si totiž, že hned na první dobrou trefím ty nejvýkonnější spolupráce, to by musel být zázrak.

Jak vidíte komunikaci s influencery? Dá se to nějak zobecnit?

Každý influencer je úplně jiný. S některými je komunikace dobrá, s některými úplně tragická. Není to ani paušalizovatelné podle počtu sledujících. Jako je každý člověk v normálním životě jiný, tak i influencer může být fajn pracovitý sympaťák a nebo líné namistrované jelito.

Kolik vám nejvíc vydělala kampaň s influencerem?

Ty nejúspěšnější i miliony korun při nákladu ve stovkách tisíc. Záleží ale na známosti brandu, velikosti portfolia produktů, akci a dalších aspektech.

Na co všechno influencery využíváte? (prodej produktu, oznámení novinek, soutěž, ambasador značky…)

Přesně na tohle.

Jak spolupráce s influencery evidujete?

Používáme pár systémů.

Podle čeho daného influencera vybíráte?

Vybíráme mix influencerů podle budgetu tak, aby co nejvíce seděl na cílovku a aby odprezentoval produkt podle představ. Vtipně, luxusně, edukativně…

V čem vidíte zásadní výhodu influencer marketingu oproti jiným kanálům?

Více věcí. Za mě nejzásadnější výhoda (z naší zkušenosti) pro nás byla možnost získat obsah z míst, kam bychom se nebyli s produkcí nikdy schopni dostat. 

Na druhou stranu, kde podle vás může nastat největší problém?

Nastavení očekávání. Je třeba si na začátku na úrovni celé marketingové strategie vydefinovat, jaký je cíl. A nemít růžové brýle, naopak zmenšovat ty velké oči. 

S kolika influencery spolupracujete? Je jich více najednou?

Ano. U různých klientů řešíme víc influencerů najednou. Pokud to dává smysl, snažíme se je propojovat. 

Jak vidíte komunikaci s influencery? Dá se to nějak zobecnit?

Nemyslím si, že se to dá zobecnit. Zároveň jsem skeptický vůči agregátorům influencerů. Jde tam přece jen o budování vztahu. Máme na to vyhrazeného člověka, který s influencery komunikuje.

Kolik procent obratu vám tvoří influencer marketing?

Většinou jednotky procent. 

Kolik vám nejvíc vydělala kampaň s influencerem?

Nezodpovězeno.

Na co všechno influencery využíváte? (prodej produktu, oznámení novinek, soutěž, ambasador značky…)

Doplnil bych tvorba obsahu (fotky, videa), tvář reklam apod. (což je asi ten ambassadorship, co? :D) 

Jak spolupráce s influencery evidujete? 

V rámci performance slevové kódy, popř UTM & vývoj dosahů. Google sheet & Looker studio. 

Podle čeho daného influencera vybíráte?

Podle toho, jak zapadá do konceptu brandu, podle toho, k čemu jej chceme využít. A samozřejmě poměr velikost vs. cena. Občas rádi spolupracujeme s těmi, u kterých vidíme potenciál (soon-to-be Olympionik apod). 

V čem vidíte zásadní výhodu influencer marketingu oproti jiným kanálům?

Influencer marketing bude mít velký potenciál v té své síle v důvěryhodnosti. Tzn. ten brand zejména menší, který nemá ještě důvěryhodnost vybudovanou, bude díky těm influencerům pro ty koncový uživatele mnohem více uvěřitelné, budou mít větší ochotu to zkusit atd.

Na druhou stranu, kde podle vás může nastat největší problém?

Výběr influencerů. Musím správně zvolit ten cíl, co tím chci dokázat, a správně zvolil skrz koho a tu message. To znamená takovej ten klasickej mix, kterej je asi všude, ale tady to bude velmi zásadní v tý volbě toho influencera, zda to bude úspěšné, nebo ne.

S kolika influencery spolupracujete? Je jich více najednou?

Dlouhodobě spolupracujeme asi jen se dvěma, což je Karlos a Lela. Ale jinak máme i nárazový kampaně, spolupracujeme s vícero… Ale my asi nejsme ten nejlepší příklad těch influencer kampaní.

Jak vidíte komunikaci s influencery? Dá se to nějak zobecnit?

Ne, každej je jinej, každý člověk. Máme zkušenost s tím, že se s nima nedalo mluvit, máme zkušenost tu, že se s nima dá skvěle domluvit, takže to si myslím, že je člověk od člověka jako v životě. Důležitý ale je podle mě je hned na začátku si definovat ideálně písemnou formou, co od toho obě strany čekají, jaký by měl být formát, a to i do detailu. My jsme se třeba spálili, že jsme měli definovaný, že je potřeba, aby byl vidět produkt a ten produkt mohla být jen krabička od těch trenek. A říkáme hele, ale nejsou vidět trenky, a odpověď byla „no ale ten produkt jsou ty krabičky“. No, tak to jsme se nepochopili.

Kolik procent obratu vám tvoří influencer marketing?

Hele to se asi u nás nedá takhle jednoznačně definovat, že by to bylo jako nějaký procento obratu. Jestli myslíš jako příjmovýho, jestli myslíš jako objem obratu jako kolik nás to stojí.. Tyjo, tak to takhle nevím, jako nebude to nic zásadního v tom objemu našem marketingovym. Jako přesný čísla nemám.

Kolik vám nejvíc vydělala kampaň s influencerem?

Tam asi bude vždycky bude důležitá ta první investice no. Jakože když to uděláš s někým za 10 000 Kč a on ti vydělá 50k, tak je to víc nebo míň, než když někomu dám milion a on mi vydělá 2, jo… Jako ten násobek toho. Jako já si nemyslím, že to jde takhle performancově říct. Některý nám vydělaj, některý nám nevydělaj. Některý nám vydělaj, nevím, krát 2, což je podle mě maximum, pokud se bavíme o zisku. Některý nám prodělaj, dokonce i většina z nich… My se to snažíme brát i přes nějaký dosahy, brandový aktivity atd., takže to je potřeba tam dodat.

Na co všechno influencery využíváte? (prodej produktu, oznámení novinek, soutěž, ambasador značky…)

No, tak máme ambasadora, což je Karlos. Používáme ho k rozšíření tý naší komunikace, máme třeba nějakou novinku, tak se to snažíme přes něj odkomunikovat, máme nějakou akci, tak se to snažíme přes něj komunikovat, snažíme se komunikovat i ty výhody toho produktu atd. Je to mix – široká škála věcí.

Jak spolupráce s influencery evidujete? 

Evidujeme v Excelu. Nemáme na to nějakej sofistikovanej systém, jak evidujeme spolupráce. Ono jich není tolik, takže by nedávalo smysl ani mít v nějaké aplikaci.

Podle čeho daného influencera vybíráte?

Je to mix. Nějaký dosahy, čísla, nějaká korelace toho, co on dělá, s tím naším brandem.. respektive nějakou message, kterou chceme sdělit atd. Tam je hodně parametrů, s tím jak fungujem, jak reaguje, jestli to vůbec chce dělat, nebo ne.

V čem vidíte zásadní výhodu influencer marketingu oproti jiným kanálům?

Pokud zvolíte vhodného influencera, máte možnost jeho sledující (kteří by měli odpovídat vaší cílovce) oslovit nenásilným a autentickým způsobem. Nedává smysl si vybírat ta největší jména, která mají hodně spoluprací, a kde váš brand jednoduše zapadne a není to uvěřitelné. Je lepší sázet na dlouhodobou spolupráci a opravdovost. Plácněte si ideálně s tím, kdo vaši službu nebo produkt opravdu zná a používá.

Na druhou stranu, kde podle vás může nastat největší problém?

Často v komunikaci, nepochopení zadání, odlišná očekávání. Někdy to poznáte už na začátku – zvolíte „špatného“ influencera a když použiju výraz Gen-Z kolegů, prostě vám to „nevajbí“.  

Rozhodně je důležité si vždycky pohlídat způsob prezentování produktu/značky především v počátcích spolupráce.  

S kolika influencery spolupracujete? Je jich více najednou?

Spolupracujeme s několika influencery najednou z různých skupin, přesné číslo vám asi neřeknu.

Jak vidíte komunikaci s influencery? Dá se to nějak zobecnit?

Vždy záleží na influencerovi, s některými je komunikace jednoduchá a rozumíme si „na první dobrou“, někdo potřebuje jasný brief a chce si všechno schvalovat. Někoho dodává výstupy včas, někoho musíte urgovat. Vždy se snažíme mít vztah, který funguje vzájemně, pak je komunikace jednodušší.

Kolik procent obratu vám tvoří influencer marketing?

U nás to nelze takto přesně definovat, jsme trochu jiný typ businessu. Influencery nevyužíváme jen čistě na komunikaci slevových kódů, kde přínos spočítáte poměrně snadno.

Kolik vám nejvíc vydělala kampaň s influencerem?

Viz předchozí otázka. 🙂

Na co všechno influencery využíváte? (prodej produktu, oznámení novinek, soutěž, ambasador značky…)

Ta škála je poměrně pestrá, od komunikace služeb Zásilkovny, nových vychytávek v appce, sdílení promo kódů až po edukativní content nebo brandová videa.

Jak spolupráce s influencery evidujete? 

Využíváme interní nástroje. Jak na evidenci, tak na vyhodnocování, protože naše spolupráce jsou například oproti klasickému e-shopu v některých ohledech specifické.

Podle čeho daného influencera vybíráte?

Je to vždycky kombinace několika faktorů – komunikace influencera, jeho zaměření, vztah k Zásilkovně a v neposlední řadě i určitá chemie. Záleží nám na tom, aby to byl prostě match na obou stranách.

Jsem online

Jsem offline

Cesta k nejrychlejšímu spojení vede tudy.

jajsem@andrekohout.cz

+420 777 774 263

IČO 06115764

 
André Kohout