Poslední den v listopadu jsem zavítal na marketingovou konferenci Creative Restart, která se konala v kině Dlabačov. Ano, poznali jste správně, jejím hlavním tématem byla kreativita. Akci uspořádal Roman Číhalík ve spolupráci s digitální agenturou Taste.cz, a celým dnem provázel moderátor Michael Koch. Jak to dopadlo? Pojďme na to.
Kreativita v marketingu
Kreativita je zejména v marketingu klíčová pro úspěšnou kampaň a přináší s sebou spoustu otázek. Co to kreativita vlastně je? Jak funguje? Kde se bere? Většina z nás má na tyto otázky odlišnou odpověď. A Creative Restart byl právě tím místem, kde jste mohli tato témata otevřít spolu s ostatními účastníky a navzájem se inspirovat.
Nestihli jste na akci dorazit? Nebo vás zajímají některé přednášky více dopodrobna? Mám pro vás dobrou zprávu. Na všechny přednášky z celého dne se můžete podívat na webu.
Rychlý start hned z rána
Konference měla několik částí, které na sebe navazovaly. Ranní blok začal úvodním slovem Michaela Kocha a následným keynotem, kterého se ujal Roman Číhalík. Ten se vrátil v čase, když vyzdvihl, že kreativita má kořeny už 70 000 let před naším letopočtem. V tu dobu spolu lidé postupně začali spolupracovat a vytvářet komunity, do kterých každý z nich vnesl kousek své inspirace, a to v celkovém kontextu povzbudilo jejich kreativitu.
Z ranního bloku přednášek nemůžu nezmínit propracovanou prezentaci Christophe Wechslera z Kiwi.com, který slovo kreativita víc než podtrhl. Představil kreativní strategický model společnosti Kiwi, který stojí na „user generated content“ kampaních. Tento model si zakládá na reálných zážitcích běžných lidí, a tak vyvolává mnohem větší důvěru ze strany zákazníků na rozdíl od influencer marketingu. A ještě je to levnější.
Pavol Minár nám ukázal, jak na význam značky. Podle něho je každá značka mentální konstrukce a její význam je klíčový, ale ještě podstatnějšími atributy jsou její vize, mise a insight. To nám dokonale přiblížil na konkrétních příkladech, třeba na reklamě od Heinekenu, Magnumu nebo Solo Stove se Snoop Doggem.
Celý první blok zakončili Judita Růžičková spolu s Davidem Červeným ze Zaraguzy, kteří nám ukázali, že i kreativci a stratégové dokážou najít společnou řeč. Stačí si mezi sebou nastavit zdravé hranice, ujistit se, že oba mluví stejným jazykem a navzájem si důvěřovat. Ale taky prověřovat.
Jak probíhaly další přednášky
Po půlhodinové pauze nás čekal další program se třemi přednáškami. Petr Šupolík zdůraznil význam kontextuální reklamy, která je vnímána uživateli velmi pozitivně, protože získává pozornost přirozeně a eliminuje špatný obsah. Dodal, že s rovnicí „(ten správný) kontext + (ta správná) kreativita = pozornost spotřebitele“ máte vyhráno.
Leonard Savage ze McCann Prague se věnoval permanentnímu briefu a hned v prvních vteřinách přednášky všechny překvapil. Podle něho jsou totiž kreativní briefy mýtus, jako jednorožci, a jediné briefy, které existují, jsou ty byznysové, které kousek té kreativity potřebují. Ukázal nám pár příkladů – například brief od společnosti Gillette, která klade důraz na vztah otce a syna, a taky české pojišťovny VZP, kde je klíčová prevence.
Poslední přednášku v druhém bloku vedl Atila Martins a zabýval se craftem, který je podle něho nutností, nejen možností. Klíčové pro správný craft je, aby byl co možná nejjednodušší, byl tvořen pro své publikum, měl jasné cíle a priority a věnovalo se mu dostatek času. Zajímají vás další tipy? Podívejte se na jeho prezentaci.
Jdeme do finále
Po obědové pauze jsme se vrhli do odpoledního bloku, kde nás čekalo ještě 5 posledních přednášek. Poslední část konference otevřela Zuzana Magálová a věnovala se briefu. Ta nás ujistila, že je oukej mít na začátku v hlavě chaos, protože právě brief nám podle ní ulehčí život a utřídí myšlenky správným směrem. Brief slouží zároveň trošku jako zrcadlo, tím nám zabraňuje sklouznout k subjektivitě a zároveň pomůže s efektivitou.
Konference v roce 2023 a zatím žádná přednáška o umělé inteligenci? Rozhodně ne. Jan Tyl se o ní rozpovídal a rozebral její potenciál v kreativitě. Představil nám základní koncepty AI jako je ANI (narrow AI), která zvládá jen jeden úkol najednou, AGI (general AI) aneb vše, co zvládají sami lidé, nebo dokonce Super AI aneb nadlidská inteligence. A nakonec nám ukázal jeho projekty Matylda, DigiHavel nebo rozpracovaný Magický deník, kde hraje umělá inteligence hlavní roli.
Pak přišel na řadu celkem buzzword – vyhoření. Problém, o kterém všichni mluví, ale málokdo ví, jak ho rozpoznat včas. Alice Budová nám na příběhu Magdalény ukázala několik tipů a rad, jak dosáhnout v životě balanc a vyhnout se workoholismu. Cítíte se emočně otupělý? Nepomáhá vám už ani víkend volna nebo dokonce dovolená? To jsou typické příznaky vyhoření, tak to nepodceňte a začněte to řešit včas.
Po poslední krátké pauze vystoupil Alan Záruba a sdílel s námi své nadšení pro sport. Aplikaci Livesport známe asi všichni, ale on se rozpovídal o Flashscore, vlajkovém produktu společnosti, a spuštění nové služby – Flashscore News. Ta posouvá klasickou sportovní žurnalistiku na další level a používá vizuální analýzu dat se zapojením automatizace tvorby obsahu díky umělé inteligenci. Den zakončil Vojtěch Prokeš z Behavio, který nám na konkrétních příkladech kampaní ukázal, že jen zábavná kreativa nestačí k tomu, aby byla reklama úspěšná, ale je třeba si promyslet klíčovou message a způsob, jakým to provedeme.
Co se mi na akci (ne)líbilo
Celý program Creative Restartu byl skvěle propojen a jednotlivé přednášky do sebe krásně zapadaly. Jako plus byla i možnost interakce s přednášejícím, protože po každé přednášce diváci mohli prostřednictvím Slido pokládat anonymní otázky. K tomu se váže možná malé mínus. Většinou na tyto otázky nezbylo moc času, a tak se na všechny z nich nestihlo odpovědět.
Co mi nedá a musím to zmínit jsou vybrané prostory. Pro přednášky bylo kino víc než dostačující. Ale ve chvíli, kdy se všichni účastníci během obědové pauzy vrhli na catering, bylo jasné, že není moc možností si s jídlem někam sednout. Většina účastníků tak musela sedět na schodech nebo s jídlem stát. A polévka se ve stoje jí celkem blbě…
Mé celkové dojmy…
Více než pozitivní. I přes malé drobnosti byla konference přínosná a bylo vidět, že Taste za sebou už několik Restartů má. I když konference probíhá celý den, rychlé a zajímavé přednášky udrží vaši pozornost. Creative Restart rozebral kreativitu z několika úhlů a zdůraznil, že kreativita není jen o marketingu a produktech, ale o celkovém vnímání světa a našem pohledu na něj. Pro udržení kreativity je nutné občas vystoupit z komfortní zóny a být otevřený podnětům z vnějšího prostředí, které pak stačí jen propojit.
Tak co, vidíme se na dalším Creative Restartu?
Připomínám, že záznamy všech přednášek najdete na stránkách Creative Restartu.