Kupované databáze vs newslettery. Je to vůbec možné?

E-mail marketing > Kupované databáze vs newslettery. Je to vůbec možné?

Myslel jsem si, že nikdy nic takového nebudu muset psát. Věřil jsem, že už se situace změnila a tyhle věci se prostě nedějí. Ale to, co se mi stalo, mě donutilo se k tomu vyjádřit.

(Ne)vinný newsletter

Není to ani tak dávno, kdy mi přišly naprosto nesmyslné „newslettery“. Jakožto Sales Managerovi v Ecomailu, ale také člověku, co s e-mail marketingem denně pracuje, mi nad tím zůstal rozum stát. Posuďte sami ze screenu níže, co je na tom špatně. Prostě vám přijde „newsletter“, kde je ještě ke všemu v kopii asi 5 000 lidí.

Spustil jsem pátrací akci

Říkám si „dobře, jsem obchoďák a vyhledávání lidí je věc, která mě živí, a zároveň e-mail marketingu rozumím”. Tak jsem nelenil a dohledal si majitele těchto projektů. Samozřejmě jde o jednu a tutéž osobu a vzhledem k povaze jednoho z jeho webů mi to hledání dost usnadnilo. 🙂 

Slušně jsem majiteli projektů napsal a požádal ho o vysvětlení, kde k mému e-mailu přišel. Netrvalo to ani hodinu a to jsem nemusel použít ani tolik „výhružek“ ÚOOÚ. Jako by se dalo čekat, šlo o nezkušeného člověka, který prostě chtěl dostat svůj projekt mezi další lidi. Samozřejmě neznalost neomlouvá, ale řekl jsem si, že to řešit nebudu, když mi prozradí, kde databázi sehnal. K mému překvapení tvrdil, že ji koupil za nižší desítky tisíc na online tržišti webtrh. 

Rozhodl jsem se kontaktovat „prodejce“, který mě svou odpovědí překvapil. Zmíněnou databázi si prý na webtrhu nikdo nezakoupil. Divné, že? Dál jsem tedy nepátral, kde je pravda. Každopádně mě to donutilo otevřít toto téma a napsat tento článek. 

Kupujte všechno možné, ale databáze NE

LIDI, PROSÍM! Nekupujte si databáze za desítky tisíc. Vlastně si nekupujte databáze ani za pár stovek. To, že vám ji daný člověk prodá, je sice možné, ale bohužel tím to celé končí. Databázi máte, ale NESMÍTE ji použít! K čemu to pak je? K ničemu. Jsou to vyhozené peníze. 

I kdyby se vám podařilo „obelstít“ platformy, jako je Ecomail, a newsletter rozeslat, stejně z toho nebudete mít žádné výsledky. Proč? Jednak vás ti příjemci pravděpodobně vůbec neznají a jednak zcela jistě docílíte poškození reputace vaší domény. Přešlapy v byznysu dělat můžete, ale pověst máte jen jednu. A ta se napravuje opravdu špatně. Takový přešlap může být pro váš byznys dokonce likvidační.

Newsletter? Souhlas nebo nákup 

Odeslat newsletter můžete pouze lidem, kteří vám k tomu udělili výslovný souhlas, a dále lidem, kteří u vás učinili objednávku produktů nebo služeb. V tomto případě ale můžete posílat newslettery pouze týkající se zakoupených produktů/služeb.

Vezměme si reálný příklad třeba u Alzy. Na Alze můžete dnes koupit ledacos od elektroniky přes domácí potřeby až pro krmiva pro zvířata. V případě, že si na Alze zakoupíte například novou televizi, může vám následně přijít newsletter, přestože jste nepotvrdili jeho odběr a zároveň nedali výslovný nesouhlas. Ale obsah takového newsletteru se bude točit okolo televizí a jejich příslušenství. Hlavním tématem jistě nebude, že prodávají také granule pro psy. Jednoduše nemohou a také si na to dávají velký pozor.

Nezapomeňte mít také správně sepsané Zásady ochrany osobních údajů. Ty definují, jak mimo jiné k e-mailům jako firma přistupujete. Takže rozhodně nedoporučuji používat první vzor, který stáhnete z Googlu, ale doporučuji si zásady nechat sepsat na míru od advokátní kanceláře. Sám nedám dopustit na AK Legitas.

Shrňme si to raději ještě v bodech

  • nekupujete databáze (stejně je nebudete moci využít) 
  • oslovujte pouze lidi, kteří vám k tomu udělili souhlas, anebo zákazníky, kteří neudělili výslovný nesouhlas
  • oslovujte své zákazníky na základě oprávněného zájmu pouze s obdobnými produkty a službami 
  • mějte na míru vyladěné Zásady o ochraně osobních údajů a Obchodní podmínky

Vyhledejte pomocnou právní ruku

Pokud si s tím stejně stále nejste jistí, doporučuji navštívit web Advokátní kanceláře Legitas, kde se zaměřují zejména na online právo a e-commerce. Stáhněte si jejich ebook Jak na e-mailing legálně, kde se dozvíte všechny důležité informace a právní podklady, které budete pro rozesílku newsletterů potřebovat.

Jsem online

Jsem offline

Cesta k nejrychlejšímu spojení vede tudy.

jajsem@andrekohout.cz

+420 777 774 263

IČO 06115764

 
André Kohout