Poslední dobou se mi stává, že klienti tlačí na ASAP komunikaci s influencerem, ač jim úplně nejde o časově omezenou kampaň, ale například o dlouhodobou spolupráci a využití influencera jako výkonnostního kanálu (slevové kódy, vlastní url odkazy atd.). Takhle se to ale dělat nedá. Teda dá, ale na to samozřejmě musíte mít budget. I když někdy ani ten vám nepomůže. Musíte na to jít trochu jinak. Jak?
Co se v článku dozvíte
- jak komunikovat s influencery
- rozdíl mezi barterem a finančním plněním
- jak zrychlit komunikaci
- co o komunikaci s firmami říkají vybraní influenceři
Influenceři jsou taky lidé
Společnosti při komunikaci s influencery často opomíjejí důležitý fakt. Influencer není instituce, která má úřední hodiny, během nichž se vám bude s jistotou věnovat. Jsou to jen lidé, kteří si navíc ve většině případů dělají vše sami.
Většinu svého času věnují své hlavní náplni, která je pravděpodobně i živí, ať už jde o sport, hudbu, točení videí na YouTube apod. Jako lidé, kteří mají na sociálních sítích spoustu fanoušků, se nevyhnou komunikaci s nimi a v závislosti na jejich počtu a povaze vystupování tráví čas také plněním závazků v rámci již domluvených spoluprací. A teprve na konci toho všeho je na pořadu dne domlouvání nových spoluprací, jejichž priorita se bude odvíjet od relevance dané nabídky.
Barter nebo cash?
Je totiž velmi pravděpodobné, že vaši nabídku barteru (slevový kód, propagace produktu za vyzkoušení apod.) obdrží daný influencer i několikrát za den. Dost často se počet takových nabídek u influencerů vyšplhá do stovek za měsíc. Proto v případě barteru myslete nejen na hodnotu samotného produktu či služby, ale na jeho přidanou hodnotu pro vybraného influencera. Pokud máte pocit, že cena vámi vybraného influencera je mnohem vyšší než vaše produkty, můžete nabídku kompenzovat také finančním plněním.
V obou případech je nutné zvolit vhodný způsob komunikace. V tomto ohledu si jakožto obchoďák dovolím říct, že je velmi tenká hranice mezi občasným připomenutím komunikace ve stylu: „Hele, asi jsi na to zapomněl, ale…“ a usilovným dožadováním se odpovědi: „Odpověz, ty vole, když ti za to nabízíme prachy…” Nakolik je to pravda? Zeptal jsem se přímo několika influencerů na pár otázek, které najdete pod článkem.
Chcete zrychlit komunikaci? Konkretizujte, případně navyšte nabídku
Čas jsou peníze. To platí v případě influencer marketingu dvojnásob. Čas a pozornost influencerů jsou drahé komodity. Takže pokud potřebujete influencera na časově omezenou kampaň, musíte myslet na to, zda mu nabídnete jen svůj produkt s nejasnou hodnotou nebo třeba 50 000 Kč za propagací vaší společnosti. Cítíte v tom ten rozdíl? Ale ne každý reaguje na peníze. Pro mnoho influencerů má větší váhu právě barter v dostatečně vysoké hodnotě. Proto svou nabídku pečlivě promyslete.
Tip číslo dva je, abyste s komunikací začali s dostatečným předstihem. Než se s influencerem dostanete na jednu vlnu, chvíli trvá, a to jste ještě nezačali vyjednávat o podmínkách. Navíc influenceři potřebují čas na to případně produkt vyzkoušet a danou propagaci naplánovat.
Proto jsem vybral několik influencerů a sestavil otázky týkající se problematiky tohoto článku. Jejich odpovědi si přečtěte níže, a poté si můžete sami vytvořit obrázek o komunikaci s influencery.
Veronika Beskydiarová (@besky.vero)
- 91,8k sledujících
- amatérská kuchařka a novopečená vítězka soutěže MasterChef
- před odvysíláním soutěže dosahoval její profil pouze několik stovek zhlédnutí, v průběhu však vystoupal až na nynějších 90k
Do jaké doby běžně reaguješ na nabídku spolupráce?
Snažím sa reagovať čo najrýchlejšie, avšak veľakrát hrá proti mne to, že firmy ma kontaktujú do directu na Instagrame, kde sa bohužiaľ správa může stratiť. Preto preferujem email, ktorý mám uvedený v BIO, a tým sa celková responzivita zvyšuje. U mňa je reakcia na ponuku v e-mail do max. 3 pracovných dní.
Změní se Tvůj přístup, když v první zprávě zmíním, že se (ne)jedná o barter, ale o finanční plnění?
Bartrové ohodnotenie nie je nič zlé, pokiaľ v sebe skrýva skutočnú hodnotu (príklad spolupráca s ČS a tankování zdarma, spolupráca s obchodom a nákup potravín zdarma), avšak finančné plnenie je viac fér, kedže si firma musí uvedomiť, že influencer, známa osoba, plní v určitom zmysle aj důležitého prostredníka medzi firmou a zákazníkom, ktorý aktívne odpisuje záujemcom o produkt a edukuje danú cieľovku. Dotazy k produktu niekedy presahujú aj stovky správ. Nie je to len o jednom poste ako si niekto může myslieť.
Máš představu, jak dlouho Ti v průměru zabere domluva spolupráce? Od prvního výkopu ze strany klienta, až po Tvůj první výstup?
Je důležité aby tento čas nebol príliš krátky, pretože by potom mohli prísť nejaké nedorozumenia. Z mojej strany to vnímam tak, že dohodnutie kvalitnej spolupráce trvá pár týždňov. Veľa firiem musí za každým návrhom a rozhodnutím absolvovať kolečko schvalovania.
Kolik nabídek Ti v průměru přijde (denně, týdně, měsíčně)?
Momentálne je to cca 15-20 nabídek za týždeň.
Kolik aktivních spoluprací máš právě teď?
Tým, že súťaž Masterchef čerstvo skončila, práve sa na trhu rozhliadam a rozhodujem sa komu dám svoju důveru a začnem kvalitnú spoluprácu, ktorá bude mať zmysel a bude rezonovať s mojim niche.
Tomáš Třeštík (@tomastrestik)
- 42,1k sledujících
- úspěšný pražský fotograf, který se nejvíce proslavil díky svým fotkám z balkonu na Letné
- specializuje se na reklamní fotografie a je autorem, respektive spoluautorem dvou knih
Do jaké doby běžně reaguješ na nabídku spolupráce?
Jak kdy, tak do týdne, většinou.
Změní se Tvůj přístup, když v první zprávě zmíním, že se (ne)jedná o barter, ale o finanční plnění?
Ano, ale většinu spoluprací barteruju. Mám většinou klienty, které znám dlouho a s jejich produkty žiju, navíc to barterové plnění bývá většinou ve finálu vyšší, než případné finanční ohodnocení.
Máš představu, jak dlouho Ti v průměru zabere domluva spolupráce? Od prvního výkopu ze strany klienta, až po Tvůj první výstup?
Jsem rychlej, vím co chci. Většinou pár dní, max týdnů.
Kolik nabídek Ti v průměru přijde (denně, týdně, měsíčně)?
Pár týdně. Nejem klasickej influencer, nemám dosahy jako holky, co se fotěj polonahý v koupelně, ale zase ju u mě jasný, co dělám. Beru to jako zajímavý zpestření a možnost navázání dalších kontaktů.
Kolik aktivních spoluprací máš právě teď?
Okolo deseti? Vyhýbám se krátkodobejm jednorázovkám, ke kterým nemám vztah. Baví mě delší spolupráce, které mi dávaj smysl.
Dominika Poklunková (@dominika.po)
- 94,7k sledujících
- Domča je nejen svatební, rodinou a párovou fotografkou, ale také už 8 let lifestyle a travel influencerkou.
Do jaké doby běžně reaguješ na nabídku spolupráce?
Vždy záleží na situaci. Může to být ten den, ale taky 7-10 dní. Rozhodla jsem se ale si sehnat asistentku, která to za mě bude řešit.
Změní se Tvůj přístup, když v první zprávě zmíním, že se (ne)jedná o barter, ale o finanční plnění?
Asi ne, u tohohle záleží na značce/firmě. Pokud se mi firma nelíbí, tak je mi jedno, jestli je to placený nebo barter. Když mě značka baví, tak to situaci taky nemění, protože ráda podpořím.
Máš představu, jak dlouho Ti v průměru zabere domluva spolupráce? Od prvního výkopu ze strany klienta, až po Tvůj první výstup?
Je to hodně o klientovi, například vánoční kampaně jsem začala řešit už v srpnu, abychom to stihli. Jsou ale i klienti, kteří mi napsali v pátek a spolupráce začíná po týdnu…
Kolik nabídek Ti v průměru přijde (denně, týdně, měsíčně)?
Taky opět záleží na situaci, ale může to být třeba 20 nabídek týdně a když to jde dobře, tak jednu týdně přijmu. 😃
Kolik aktivních spoluprací máš právě teď?
Na tohle se hůře odpovídá, jsou spolupráce které běží konstantně po celý rok. Ale pak jsou dlouhodobé spolupráce, které se realizují vždy pro nějakou kampaň. Kdybych měla říct nějaký průměr, tak je to 7 aktivních spoluprací.
Veronika G. (@vg.photomodel)
- 61,1k sledujících
- česká fotomodelka s krátkými vlasy, které nechybí sebevědomí, sex-appeal, ale ani skromnost
Do jaké doby běžně reaguješ na nabídku spolupráce?
Snažím se reagovat ihned po přečtení zprávy. 😉
Změní se Tvůj přístup, když v první zprávě zmíním, že se (ne)jedná o barter, ale o finanční plnění?
Pracuji formou barteru i formou finanční odměny. Záleží na každé firmě, jaká si určí pravidla. Nejsem náročná a beru to stále ještě více jako svůj koníček než práci… Tak k tomu také přistupuji. Chci, aby to mělo šmrnc a lehkost a nebylo to focené nebo točené v křeči. A hlavně aby firmy byly se spoluprací spokojené. 😉
Máš představu, jak dlouho Ti v průměru zabere domluva spolupráce? Od prvního výkopu ze strany klienta, až po Tvůj první výstup?
Většinou se do pár dní domluvíme se všemi podmínkami až po můj první výstup. 😉
Kolik nabídek Ti v průměru přijde (denně, týdně, měsíčně)?
To je různé, ovšem v průměru je to 1-2 týdně.
Kolik aktivních spoluprací máš právě teď?
Kolem 10 a doufám, že k nim budou stále přibývat nové. 😉😍❤️
Co si z toho vzít?
Sami vidíte, že většina influencerů se snaží reagovat, co nejdříve je to možné, a že konkrétní nabídka a její povaha může, ale taky nemusí ovlivnit jejich reakční dobu. Množství nabídek, které influenceři dostávají, šplhají k desítkám týdně. Takže čím konkrétnější budete a čím více se trefíte do vkusu a preferencí daného influencera, tím zvyšujete šanci na úspěšnou spolupráci.
Co dále považuji za nesmírně důležité, je oslovení daného influencera způsobem, který sám preferuje. U většiny z nich tento způsob najdete uvedený v BIO, případně se o tom může influencer zmínit přímo ve stories či postech. I proto je dobré svého vybraného influencera nějakou dobu sledovat a analyzovat. Ušetříte si tak spoustu času a ve finále i financí.