Kde vzít dostatečný počet followers, aby to dávalo smysl? Ne všechny techniky jejich získávání jsou špatné. A proč vám někdy ani 10k sledujících nezaručí statut influencera? V tomto článku se zaměřím primárně na sociální síť Instagram, protože tam se tyto praktiky rozšířily nejvíce, ale obdobné můžete najít i na Youtube, TikToku nebo Facebooku.
Co je to influencer marketing?
Za influencery považujeme lidi (ale i další subjekty, jako jsou vymyšlené postavy, zvířata apod.), kteří mají schopnost ovlivnit především nákupní chování určité skupiny lidí. Nejčastěji jde o známé hudebníky, herce, sportovce, modelky, bloggery, politiky a další, kteří mají určitý počet sledujících. Ten ale není vždy rozhodující.
Influencer totiž není o konkrétním počtu sledujících jako spíše o tom, zda a na kolik je schopen své publikum ovlivnit. Proto každý, kdo má 10k followers na Instagramu, není okamžitě influencer. Záleží mimo jiné také na tom, odkud se jeho followers vzali.
Vyplatí se nákup followers?
Za mě prostě a jednoduše ne, ale každý si v tom musí najít to své.
Dnes se dají likes nebo interakce koupit snad všude, v Čechách je to např. stránka Stovkomat.cz, kde se ve velkém nabízejí followers a likes, a to jak na Instagramu, tak na YouTube, Facebook aj.
V dnešní době získat 50 000 followers není vůbec nic složitého a zvládne i to nový uživatel Instagramu. Existují různé aplikace, které využívají staré, nepoužívané či ukradené účty, které jsou schopny na jedno kliknutí přinutit, aby vás sledovaly. V minulosti takto fungoval Socialdroid.cz nebo Archie.co. Naštěstí proti tomu Instagram stále zbrojí, a proto se žádná z těchto aplikací neudrží na trhu dlouho.
Tyto účty jsou ale takřka nevyužívané, a když už ano, tak ve velmi malé míře. Jakékoli nakoupení followers váš účet spíš poškodí, než mu pomůže. Proč tomu tak je? Prvním kamenem úrazu bývá poměr vysokého počtu followers, ale nulový engagement (interakce s vaším postem). Jako člověk, který s influencery pracuje takřka na denní bázi, musím říct, že první metrikou, kterou sleduji, je právě engagement. Protože ten ukazuje, jaká část publika (followers) je aktivní a zda ji zajímá obsah, který daný účet sdílí.
Že vám nemůže nákup followers pomoci? Na jednu stránku ano, ale za jakou cenu. Když rozjíždíte podnikání a současně s ním sociální sítě, začínáte od nuly. A začátky jsou opravdu těžké. Pokud nakoupíte followers, tak z čistě psychologického hlediska uživatelů vám to může pomoci, protože spoustu uživatelů funguje a stále se řídí podle počtu followers – vysoké číslo = zajímavý obsah. To ale samozřejmě nemusí být pravda. Měli byste však počítat s tím, že v dlouhodobém hledisku to vašemu účtu spíše uškodí.
Pokud si nejste jisti, zda-li má účet, který sledujete, nakoupené followers, tak existují různé aplikace, které vám to pomohou odhalit. Osobně používám hypeauditor.com, který není levný, ale za to vám pomůže odhalit statistiky účtu a i nakoupené followers. Navíc první účet si můžete zkontrolovat zdarma.
Ideální influencer? Pro každého jiný
Jak se vyhnout nerelevantním influencerům? Je to snadné. Pečlivě sledujte daný účet delší dobu. Všímejte si, co dělá, jak se na síti chová – samozřejmě také musíte vědět, že se s danou osobou chcete spojovat. Zkrátka vám to musí zapadat do konceptu vašeho marketingového mixu. Protože existují i veřejně známé osobnosti, které vaši značku mohou velmi poškodit.
Základní hranice pro sledování engagementu je pro mě 10 %, ale zde je to samozřejmě individuální. Existuje spousta influencerů, kteří jsou na Instagramu již roky, a z toho vychází i jejich čísla – jejich followers si už kolikrát vytvořili nový účet a starý „nesmazali“ – takže stále followují dané lidi. Na druhou stranu noví influenceři, standardně lidi, kteří míří na mladší cílovku, mají engagement dost vysoký, protože spoustu lidí už jen likuje či komentuje, ale dané lidi nesleduje.
Dále určitě sledujte i zaměření daného účtu. Například instamodelky, které se umějí hezky vyfotit, sice mají čísla a mohou pomoci ve zviditelnění značky, ale nedokáží tak dobře ovlivňovat své publikum jako například rappeři, tanečníci, sportovci, herci nebo business účty, které mají vzdělávací zaměření. Nechci tvrdit, že to musí být nutně propadák a zároveň házet všechny do jednoho pytle, ale doporučuji u takových účtů zvýšit pozornost.
Samozřejmě byste měli i myslet na svou cílovou skupinu, tzn. pokud máte produkt, který je primárně pro starší generace, které samozřejmě na Instagramu také jsou, tak ideální influencer rozhodně nebude TikToker, kterého sledují převážně děti.
Jako jeden takový případ influencera, se kterým se nechcete spojovat, bych mohl uvést jednoho arogantního chlapce z Prahy, který (skoro až) útočil na policisty, na základě čehož vznikla skupina na Facebooku se skoro 5 000 členy, která následně kontaktovala společnosti, aby se zřekly spolupráce s ním. Při neuposlechnutí shazovali hodnocení nebo nahlašovali příspěvky jejich účtů, a to napříč všemi sociálními sítěmi a dalšími platformami (YouTube, Facebook, Google Firmy apod.).
Taky si dejte pozor na to, jak se k vám daný influencer dostal. Oslovil jste ho vy, nebo oslovil on vás? Mimo aplikace, které umí nasměrovat interakce na daný profil, existují i další aplikace, které umožňují hromadné posílání zpráv, a to třeba i na základě vaší interakce. Také existuje několik serverů, které sdružují influencery a zveřejňují poptávky firem na spolupráce. U těchto stránek opravdu musíte sledovat, o jaké lidi se jedná, protože více méně jedinou hranicí je právě počet followers. Samozřejmě se tam dají najít zajímavý lidé, sám jsem díky tomu několik úspěšných spoluprací navázal.
Jak získat relevantní followers?
Osvědčeným způsobem, jak získat relevantní followers, je vybudovat si základnu followers kvalitním a zajímavým obsahem, doplněným o spojování právě s influencery nebo o placené reklamy, které budou směřovat na váš účet.
Za velice zajímavou a zárověň metodu nahraně považuji Insta POD – znamená to, že určitá skupina třeba osmi lidí/účtů si vzájemně hajpuje profily – po zveřejnění postu si je vzájemně lajkují, sdílejí a komentují, čímž zaujmou algoritmus Instagramu, a ten je doporučuje daleko více. Skvělým příkladem tohoto způsobu je hudební label Milion+, který čítá zhruba dvanáct členů. Veškeré příspěvky si vzájemně likují, komentují, sdílejí a ukládají, takže jejich čísla parádně rostou. Existují však případy, kdy toto udělá několik „kamarádů“ s minimálně jedním, který má více followers, a tak si čísla nahazují. Ale opět bez reálné přidané hodnoty daného publika.
Další možností jsou soutěžní profily – jsme v Česku a lidé milují něco dostat zadarmo asi stejně jako pivo nebo slevy. Tvoří se tak profily, na kterých se slibují soutěže o luxusní produkty (iPhone, Playstation a další spotřební zboží). V tomto případě však followers tvoří z velké části publikum, které nebude kontinuálně tak aktivní, protože nesledují daný profil z dlouhodobého zájmu, ale kvůli jednorázové aktivitě. Existují také „velké soutěže“ s 10 followers, kteří mají více než 100 000 followers a za nemalou částku vám garantují růst počtu vašich followers. Nemám s tím osobní zkušenost, ale to, jak bude publikum vypadat, asi nemusím znovu zmiňovat, že?
V tomto případě, pak existují i případy, kdy se takto vzniklý Instagram po ukončení soutěže prodá. Člověku nebo firmě, který si na tom „postaví“ vlastní byznys. Na jednu stranu to může opět vypadat hezky, ale přejmenování a razantní změna obsahu má špatný vliv na algoritmus Instagramu.
Vidíte, že vybrat vhodného influencera či získat potřebný počet followers není nemožné, respektive ani složité. Každému však vyhovují jiná kritéria, takže ani člověk s 10 000 followers pro vás nemusí být influencerem. Jedno mají ale obě problematiky společné. Nebude to zadarmo. Pokud byste potřebovali pomoct s ideální cestou za vyšším počtem followers nebo doporučit či sjednat spolupráci s vhodným influencerem, dejte mi vědět.