Než jsem v roce 2019 nastoupil do Ecomailu na pozici Sales manager, rozeslal jsem zhruba 5 newsletterů pro za5dvanáct přes Mailchimp. Při mém nástupu jsme se domluvili, že pro účely za5dvanáct můžu využívat platformu Ecomail zdarma. To mě motivovalo, abych nejen co nejrychleji navnímal produkt, který budu nabízet, ale také abych začal s e-mailingem více pracovat. Nyní nám tento kanál tvoří 15 % obratu. A může tvořit i daleko víc.
Kde začít: Welcome kampaň
Když jsem přemýšlel, kde s e-mailingem u za5dvanáct začít, rozhodl jsem se pro automatizace – automatizované kampaně jednou nastavíte, a pak už pracují za vás. Stačí jen jednou za čas trochu obměnit obsah, aby lidi nezačal ten stejný nudit a neměli z vás pocit, že se tomu nevěnujete.
Nastavil jsem si welcome kampaň navázanou na pop-up, kde zákazníkovi nabízíme 10% slevu. Jen tato kampaň by mi za první půlrok dokázala zaplatit Ecomail na rok a půl (ovšem kdybych ho musel platit ☺). Welcome kampaň má skvělé výsledky, které přesahují 50% open rate a click rate se v průměru blíží 25 %, což je na tyto poměry skvělý výsledek.
Vraťte zákazníky k opuštěnému košíku
Další kampaň, kterou jsem se rychle potřeboval naučit a osvojit si, byl opuštěný košík. A to hlavně kvůli poznání a pochopení prostředí Ecomailu a jeho pokročilých funkcionalit. Opuštěný košík stejně jako welcome kampaň reaguje na aktivitu uživatele, tudíž je dost pravděpodobné, že obsah bude uživatele zajímat. Také proto má tato kampaň takřka dvojnásobně lepší výsledky než welcome – open rate se průměrně drží na 85 %. Samozřejmě je zde velmi vysoký rovněž CTR, ale i v tomto případě vidím prostor pro zlepšení. Na tom neustále pracuji. Důležité totiž u e-mailingu je pochopit chování vašeho zákazníka a zjistit, co ho zajímá, abyste ho následně motivovali k nákupu. U e-mailingu je to daleko důležitější než v jakémkoli jiném kanálu, protože se více méně jedná o náhradu 1:1 komunikace.
1:1 komunikace v e-mailingu?
Samozřejmě. Stačí dobře ovládat personalizaci. V dnešní době považuji za velmi důležité svému kontaktu ukázat, že jej znáte a něco o něm víte. Nejde zde jen o jméno a oslovení, ale také o jeho předchozí nákupy, poslední prohlédnuté produkty, pobočku/prodejnu dle PSČ nebo právě o zájmy. Personalizaci využívám také v hromadných e-mailech – například s Ecomailem dokážete i na stotisícovou databázi poslat e-mail, který bude budit dojem, že jej uživatel dostal pouze on – a to je to, co očekává a co ho motivuje k otevření vašeho newsletteru. A přesně tak pracuji s newslettery v za5dvanáct.
Pravidelnost pomáhá zlepšovat vztah se zákazníkem
V rámci hromadných kampaní jsem se z cca 10 kampaní za rok 2019 dostal na průměr 4 kampaní za měsíc. Tato pravidelnost se odráží i ve výsledcích – z dlouhodobého hlediska vám toto budování brandu může výrazně pomoci. Také se díky tomu více dozvídáte o své databázi, a můžete s ní pak lépe pracovat.
Začátky určitě byly samozřejmě těžké, nákupy takřka nulové a v neposlední řadě motivace na bodu nula. Ve chvíli, kdy jsem začal newslettery v za5dvanáct využívat pravidelně, se začaly i konverze zvyšovat a nyní nevím o žádné své kampani, která by nebyla konverzní, tak jako tomu bylo na začátku.
E-mailing do každého e-shopu!
E-mailing je určitě kanál, který by měl využívat každý e-shop, protože se z něj může stát nejvýnosnější a hlavně nejlevnější kanál, který využívá. A hlavně? Hlavně se jedná o kanál, který je kompletně váš! Máte databázi a máte data, která vám nikdo nevezme. Když skončí Google Ads, skončí vaše prodeje, ale když skončí platforma, přes kterou newslettery posíláte, jednoduše si najdete jinou, což v případě Google Ads neuděláte.
Abych svá tvrzení podpořil daty, pojďme se na výsledky kampaní za5dvanáct podívat z pohledu Google Analytics. Přibližně po roce jsem zjistil, že e-mailing sice není nejvýnosnějším kanálem, který používám, ale za to má nejlepší konverzní poměr. Ten je průměrně 3x vyšší než ostatní kanály. Co je ale ještě lepší – je to kanál, který má zároveň nejnižší míru okamžitého opuštění. Proč? Protože komunikujete s lidmi, kteří vás znají.
Jdete do toho?
To je jen malé nahlédnutí pod pokličku toho, jak pro za5dvanáct e-mailing řeším. Z 5 kampaní, které jsem poslal na začátku, je k dnešku více než 30 kampaní za posledních 9 měsíců. Určitě nemám nejlepší výsledky e-mailingu na světě ani v rámci ČR. Ale mám již zkušenosti s několika klienty, kterým jsem s e-mailingem pomohl, a už nyní jim to generuje skvělé výsledky. Existují e-shopy, kterým e-mailing tvoří více než 20 % obratu. Nic vám nebrání v tom, aby to byl i váš případ.
Pokud tedy chcete s e-mailingem začít pracovat, ale nevíte jak, ozvěte se mi. Podíváme se společně na vaši strategii – a buď vám pomohu přímo já, nebo vás odkážu na zkušenějšího senior e-mail marketing specialistu ve svém okolí. V každém případě by byla škoda nechat si utíkat procenta z obratu z tak efektivního kanálu.